Panele słoneczne pokryją Route 66_3Route 66, zwana też Mother Road… łącząca wschodnie i zachodnie wybrzeża USA autostrada-legenda, licząca niemalże 4000km długości. Któż nie marzył o przemierzeniu tego szlaku, jakimś klasycznym krążownikiem szos? Ok, może ktoś nie marzył 🙂 W każdym razie na mojej niespisanej „bucket list” ta podróż widnieje wysoko… ale nie o tym miałem pisać… Jeden z odcinków Route 66 przejdzie niebawem małą rewolucję, która może dać początek zmianom na większą skalę. Być może w najbliższych latach 200-milowy odcinek Drogi Matki pokryją płytki z ogniwami słonecznymi…

Panele słoneczne pokryją Route 66_2Miejscowe władze i startupowcy – wspólnie na rzecz zmian

Departament Transportu Stanu Missouri (MoDOT) planuje instalację nowoczesnej nawierzchni zawierającej ogniwa fotowoltaiczne w strefie postojowej Route 66. W projekcie wykorzystane zostaną rewolucyjne sześciokątne płytki solarne, stworzone przez Solar Roadways, startup z Idaho. Firma, dowodzona przez małżeństwo Scotta i Julie Brusaw, korzystając z serwisu Indiegogo, uzbierała w 2014 roku ponad 2 mln dolarów na stworzenie prototypów paneli słonecznych, po których będzie można chodzić i jeździć. Wieść o ich wynalazku zrobiła sporo szumu w mediach, a dziś przy współpracy z władzami Missouri pojawia się szansa na sprawdzenie rozwiązania w codziennym użytkowaniu, w wyjątkowym dla Amerykanów miejscu.

Panele słoneczne pokryją Route 66_1Solary pod kołami

Wynalazek Solar Roadway, to modułowy system solarny. Tworzą go specjalne panele słoneczne w postaci sześciokątnych płytek. Głównym materiałem wykorzystanym przy ich produkcji jest supermocne szkło. Dzięki solidnej budowie i odporności na przeciążenia, panele można stosować jako nawierzchnię na szosach. Co więcej, w płytki wbudowane są lampki ledowe, umożliwiające wyznaczanie linii drogowych, bez konieczności używania farby. Panele posiadają wbudowany system grzewczy, dzięki czemu łatwo poradzą sobie z oblodzeniem i śniegiem. System jest inteligentny. Każdy z paneli posiada mikroprocesor, dzięki czemu poszczególne płytki mogą komunikować się ze sobą, z centrum zarządzania oraz pojazdami.

Testy

Na ten moment panele będą testowane na chodniku w jednej ze stref postojowych autostrady. Następnie planowane jest rozszerzenie nawierzchni na parking, by w reszcie zastosować ją na drodze. Ile czasu zajmie ten proces? Na razie nie ma informacji na ten temat. Wiadomo natomiast, że MoDOT chciałby pokryć nowym materiałem ok. 200 mil Route 66, na odcinku drogi międzystanowej nr 70. Ma to się wydarzyć w ramach programu ‘Road to Tomorrow”, którego zadaniem jest stworzenie nowego modelu autostrady, spełniającego wymagania dzisiejszego świata. Do współpracy nad projektem są zapraszani naukowcy, przedsiębiorcy i w zasadzie każdy, kto może w jakikolwiek sposób przyczynić się do jego rozwoju. Czy uda się wprowadzić ambitne założenia w życie? Zobaczymy. Póki co, życzymy powodzenia i trzymamy kciuki. Zachęcamy również do obejrzenia materiału wideo na temat współpracy MoDOT i Solar Roadways (w języku angielskim).